lördag 27 augusti 2011

Den frukten var en riktig nöt!


Rätt svar på gissatävlingen är valnöt!




Valnöt (Juglans regia) är inte en nöt som man kan tro utan en stenfrukt. Det yttre höljet är till en början grönt men blir sedan svartbrunt och läderartat för att, när frukten är mogen, dela sig i två hälfter. Valnöten är en riktig nyttobomb som innehåller cirka 60% fett, det mesta fleromättat. Den innehåller också mycket protein. 

I min pappas trädgård på Öland står ett ståtligt valnötsträd och just nu är det överfullt med frukt som ni kan se. Hur gammalt trädet är vet jag faktiskt inte men jag kan gissa på minst 50 år! Till varje jul får jag alltså härliga, egenskördade valnötter. Det är faktiskt ganska lyxigt när jag tänker efter, och gott! 


Kul att så många ville vara med och gissa. Tyckte alla era förslag var bra!

Idag strålar solen från en härligt blå himmel och det står betonggjutning på programmet, idag blir det ansikten, fat och fötter för hela slanten. 



3 kommentarer:

  1. Det är jättevackra träd. Vi hade ett på gården här där jag bor, men det är tyvärr nedtaget då det växte snett med risk för att falla in till grannen. Ingen katastrof i och för sig enligt mig för deras häck är jätteful och deras bil är gammal (hehe).
    Antar att ni hade jättekul igår.
    Jag låg hemma och frös, fortsätter tyvärr idag och har värk.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla!
    Vad kul att få reda på att det var ett valnötsträd. Jättevackert är det oxå.
    Hoppas vi får se i ditt nästa inlägg, hur fina dina cementgrejer blev. Skulle var kul att få en beskrivning på fötterna:)
    Jag har börjat att göra julkort igen, jätteroligt.

    Lycka till med cementgjutningen.
    Kramizar
    marie.haven@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Oj så roligt att ha ett sånt träd. Även om jag inte hade en susning om vad de var. Visste inte ens att de växte i Sverige. Ser fram emot att få se dina fina alster sen..

    Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några rader....