torsdag 26 maj 2011

Näsdukar i trädet!

Ett häftigt och ganska ovanligt träd blommar just nu på en gård i Kalmar, näsduksträd eller duvträd som det också kallas. De vita stödbladen runt själva blomman ser precis ut som vita näsdukar som hängts upp i trädet. Blommar gör det först efter 20 år så man får ha tålamod om man planterar ett i trädgården.  



På lunchen idag tog jag en promenad och passade på att ta några foton på denna raritet. Jag vet att det finns ett par tre stycken näsduksträd i Kalmar, bl a finns ett i Stadsparken. Det känns nästan lite exotiskt att stå under trädet som nu är i full blom. Har läst att det härstammar från Kina.



Imorgon väntar en ledig dag. Det ska bli skönt. Den 16-årige sonen och jag ska shoppa examenskläder. Hua, det är som bäddat för en liten konflikt. Ska försöka att hålla mig lugn, betala och se glad ut! Jag ska nog ta med honom in på den här gården så att han också får se ett träd fullt av näsdukar. Det kanske gör honom gott!



4 kommentarer:

  1. Näsduksträd är så fina - och roliga! Nästan lite overkliga! Lycka till med shoppingen i morgon!!!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara in och titta på detta träd också. Det är helläckert. Läste någonstans att det bara finns ca 10 i Sverige. Kan det vara rätt ?? Lycka till imorgon. Det går säkert bra. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Åh fantastiskt....otroligt....
    har aldrig sett ett sådant innan...
    Ha en bra dag Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Vilket annorlunda träd helt underbart!
    Har aldrig hört talas om det innan du visar bilder på det. Tack för det:)

    Ha en fin fredagkväll!
    Kram Helena/Ord & Känsla

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några rader....